The Owner

I am a daughter, a sister, a niece, a cousin, a friend. I am a partner, a worker, a young girl and a grown woman. I am scared and confident, terrified and excited. I am caring and loving. I am shy and friendly. I am hardworking and determined, but a little scared on the inside. I pray to Allah and cry my tears. I smile on the outside, while im dying on the inside. one more thing I do believe in what they say a 'TRUE LOVE'. -Elly-

Followers

Tuesday, June 26, 2012

Buka je tudung tu bukan wajib pon.

Assalamualaikum :)

hamboi hamboi cik semah.selamba je suruh orang bukak tudung ye.maaf kalau ada yang salah paham ingat aku ni bagi ajaran sesat gara gara tak baca post aku sampai habis.jadi tolong habis kan apa yang korang dah baca.

sebenarnya ni benda macam ni cerita lama pon. isu pakai tudung baik,tak pakai tudung tak baik. alahai,kenapa ada lagi berpikiran macam ni ?  its not about pakai tudung or tidak. but its about menutup aurat. kita memang tak wajib pakai tudung,tapi wajib menutupp aurat, like UAI said ,
so tak kan korang nak guna baldi pulak kan ? hikhik. boleh paham tak apa yang aku nak sampai kan ? Tuntutan menutup aurat. bukan tuntutan memakai tudung. paham ta paham tak ??

pemakaian tudung dengan sikap kau memang takde related pon. jangan lah kau pikir kau pakai tudung kau baik.bila kau tak pakai tudung kau kata kau noty2 gitu. macam aku kata tadi. its about menutup aurat. oce bila kau tutup aurat kau dengan sempurna.automatik kau akan rasa maruah kau terjaga. sikap kau akan berubah. kau akan dihormati. pernah baca tak yang irma hasmie punya statement dekat facebook ? dia kata time dia tak tutup aurat dengan betul dulu,ramai orang tka menghormati dia, suka suka sentuh dia and so on. but now bila dah pakai tudung people respect her. see now the difference ?

yang tadi tu dapat tak apa yang aku nak sampaikan ? ok now kita beralih pada ikhlas tak ikhlas nak tutup aurat.

sesetengah orang akan jawab "aku tak ready lagi" "belum sampai seru" "kalau pakai tudung tapi terpaksa buat apa" and bla bla bla. ok jawapan sebegini patut diberi pelempang duaratosenampuluh kali. jawapan standard begini selalu kita dengar dalam kalangan artis artis. ok biar lah dia.

jangan fikir bila kau tak tutup aurat kau sorang je kena tanggung. kau sorang je kena soal. tak kesian ke bila nanti dosa dosa kau tak tutup aurat tu ayah kau tanggung, abang kau, suami kau , Ya Allah. tak kesian ke weii ? fikirkan.

aku tulis bukan sebab aku nak hentam perempuan tak tutup aurat. aku sendiri tak betul. pakai baju tak cukup lengan, tudung atas dada, seluar jeans ketat sendat. tapi ada rasa inginkan perubahan.

nak cerita pengalaman memang tak kan habis lah kan. tapi serius, aku dulu pon tak pakai tudung. mak ayah abang semua marah sebab tak pakai tudung. bila pakai tudung je mesti aku bukak balik sebab panas lah rimas lah.sampai mak ayah macam serik nak tegur. tapi bila ada kesedaran sendiri, mak and ayah pon asyikcakap pakai tudung pakai tudung. aku pon dengan terpaksa aku pakai lah. lama2 dengan sendirinya aku sendiri pilih nak pakai tudung apa, sesuai dengan baju apa.

mula mula hati memang tak ikhlas langsung pakai.terpaksa je.muka monyok je bila kena pakai tdunng,tapi lama laama dah jadi kebiasaan. praktik kan. mana tahu korang plak berhijrah kan ? :) semoga kita semua menjadi muslimah yang sejati :)

3 comments:

::adibsalam:: said...

yupe, pakai tudung tak wajib, ape yang wajib adalah menutup aurat..jomlah sama2 niatkan dalam hati supaya menjadi muslimah terhebat ;)

Elly Othman said...

amin :) insyaAllah kan. ^_^

::adibsalam:: said...

insyAllah ;)