The Owner

I am a daughter, a sister, a niece, a cousin, a friend. I am a partner, a worker, a young girl and a grown woman. I am scared and confident, terrified and excited. I am caring and loving. I am shy and friendly. I am hardworking and determined, but a little scared on the inside. I pray to Allah and cry my tears. I smile on the outside, while im dying on the inside. one more thing I do believe in what they say a 'TRUE LOVE'. -Elly-

Followers

Friday, July 29, 2011

si Pelupa belajar mengingat -.-

..:Assalamulaikum:..

entry ditaip oleh si penaip yg lemah daya ingatan atau bahasa kurang manis didengar 'Si Pelupa'. 

bagi mereka mereka yang sangat pelupa atau boleh la~  jangan dibiarkan je. ini akan menyusahkan korang dan mungkin juga orang yang berada disekeliling korang. try to do something yang bole buat daya ingatan korang kuat.memang serius saket hati kalau benda kecik pun boleh lupa.apatah lagi kalau benda yang baru dibuat terus lupa (aku lah ni )

terus terang aku mengaku aku seorang pelupa. tapi tak tahu lah serius ke tak.hopefully benda tu standard bagi orang lain juga walaupun aku rasa macam dah luar biasa penyakit pelupa aku ni. HAHA. So aku nak share lah dengan korang sebab aku tengah boring ni.jadi dari takde kerja pape baik aku membaca dan berkongsi dengan semua.

plus , aku rasa blog aku macam takde pape. zero. :(

ok berhenti cerita sedih.sambung cerita si pelupa. macam mana boleh jadi pelupa ni ? selalunya orang yang dah tua je pelupa ni. *jangan cakap aku dah tua baru 19 tahun ok* penyakit lupa ni sering dikaitkan dengan orang tua. tapi jangan pikir macam tu dah.sebab sekarang budak kecik darjah satu pon bole jadi si pelupa. (contoh nye adik aku) ini disebabkan dari faktor pemakananataupon memang dia sendiri malas nak ingat.haha. ok after research.*cewwahhh* aku jumpa beberapa faktor penyebab kepada lemah daya ingatan tau PELUPA. lets check this out !

  • minum atau makan makanan yang dimasuki semut atau seangkatan dengan nya. -ok benda ni memang aku rasa ramai kot yang terkena sebab semut tu cinonet.pastu tuan punya badan pulak rabun kan.so main teguk jelah air tu(macam aku).
  • sentiasa berada dalam keluh kesah.tak tenteram.berdukacita. -ok meh aku explain. bayangkan korang tengah ada masalah macam gado dengan makwe/pakwe,laki/bini,boss/pekerja. atau seangkatan dengan nye confirm lah otak korang akan memainkan peranan dan emosi juga terganggu dek kerana masalah tu. jadi secara tak langsung membuatkan korang akan lupa benda yang macam perlu kau ingat sebab dok asyik keluh kesah pikir pasal maslah. FAHAM ? -.- (aku tak terasa yang ni )
  •  tidak atau jarang membaca alQuran. - hahhhhh. sape yang terasa dengan faktor ini harap berubah lah. kalau nak tahu kalau kita selalu baca AlQuran insyaAllah ia mampu menguatkan dan menajamkan daya ingatan. kalau tak percaya pegi lah selidik. selain kuatkan daya ingatan dalam masa yang sama korang dapat melembutkan lidah tu. nanti suara sedap je.lunak merdu. plus bertambah tambah pahala kalian semua.aminn :)
  • selalu mengadu domba dan mengumpat.- jauhkan lah sikap ni dari kita semua. nak tau sebab apa boleh menjadi faktor lemah daya ingatan.sebab dia senang.bila dah sebok dok bercerita pasal orang sebok mengumpat sana sini.sampai lupa lah kerja rumah.cth macam makcik makcik yang suka duduk melepak.bagi yang melepak tak mengumpat alhamdulillah lah tp yg ye tu habes lah lau dok bercerita sampai lupa masak untuk suami.ataupun sampai lupa kemas rumah. tu CONTOH je ok.
  • makan makanan yang diperolehi secara haram atau memang dah confirm haram kau telan juga. - ok yang ni cari nahas. macam gali kubur sendiri. dah tahu benda tu haram p makan lagi pasai pa?? gatai mulut tu. dah lah buat lemah daya ingatan plus buat tak diredhai Allah. haishh jauhkan lah. yang perolehi dari duit haram ape sume. berhentilah.sebab benda yang haram koang makan akan jadi darah daging tau tak. kesian lahhhh. muhasabah diri tu.
  • buang air kecil sambil gosok gigi -yang ni aku tak sure sebab aku tengok mostly diaorang tulis ni as a faktor yg buat daya ingatan lemah. so kena kaji balik lah.
buat masa ni ni je kot yang aku rasa macam aku kenal pasti.sebenarnya banyak lagi.tapi untuk dapat kepastian lagi baik korang search sendiri lah. ok tadi dah tahu faktor sekarang cara nak elak dari hilang ingatan. EH EH lemah daya ingatan ok.hee~
  • Kurangkan menonton hiburan
  • Kurangkan membaca majalah hiburan
  • Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak
  • Kurangkan minuman air sejuk, minuman dalam tin
  • Kurangkan makan organ dalaman ayam
  • Jangan makan kepala ikan
  • Jangan minum air yang ada semut
  • Jangan tidur selepas subuh
  • Jangan tidur selepas asar
  • Jangan tidur selepas makan
  • Jangan makan terlalu kenyang
  • jangan makan benda yang masam masam.
  • Jangan ego
  • Jangan dengki pada orang lain
  • Jangan makan dari sumber yang tidak halal
  • Jangan makan makanan yang ada pewarna dan pengawet
  • Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali
  • Jangan mandi selepas 9.00 malam 
yang aku highlight tu aku rasa macam aku iasa buat.HAHAH.so kena berusaha untuk berubah.HAHAH. ok sekarang perkara yang perlu koran amalkan untuk menguatkan daya ingatan

  • Selalu makan buah manisan seperti kurma,kismis dan lain-lain
  • Selalu makan makanan yang panas-panas
  • Selalu memakan kekacang seperti kacang soya, badam dan lain-lain
  • Selalu minum air masak
  • Selalu makan ulam-ulam
  • Selalu mengamalkan pandangan hijau
  • Selalu bersenam
  • Selalu menggunakan imaginasi otak
  • selalu kan lah baca Al Quran
alhamdulillah setakat ni je yang termampu untuk aku berkongsi.sama sama kita berubah untuk jadi yang lebih baik untuk kesenangan kita bersama.  and really sorry tiada gambar yang menarik perhatian.

*nak sembunyikan shoutbox tu macam mana?
aku takde kerja ni.boring dahh*

No comments: